Jak robić zdjęcia z jednym źródłem światła

Dzisiaj będzie o robieniu zdjęć z wykorzystaniem jednego zródła światła. Niech Was nie przestrasza to słowo „źródło”. Jakoś trzeba nazwać ten punkt, z którego dobiega do naszej sceny światło. A przecież wszyscy wiemy, że właśnie światła potrzebujemy najbardziej w fotografii :)

www-tomaszpuchalski-pl_drohiczyn_2013_2_033-Edited
Wschód słońca w Drohiczynie, magia poranka i miłe dla oka, ciepłe światełko…

Niniejszy wpis bedzie w cz. 2 o świetle sztucznym, ale zacząć trzeba przecież od tego, że na codzień robisz zdjęcia z najbardziej dostępnym, wszechobecnym i cudownie antydepresyjnym światłem czyli… słońcem.

To żródło światła ma swoje zalety i wady, które postaram się króciutko podsumować:

Zalety światła słonecznego: jest za darmo i jest wszędzie :)

www-tomaszpuchalski-pl_drohiczyn_2013_2_006-Edited-Edited
Wschód, światła jeszcze bardzo mało, kolory i magia już są :)

Wschód i zachód słońca to magiczne, pełne romantycznych i estetycznych uniesień chwile.

Kiedy zrozumie się troszkę lepiej jego naturę i wpływ na wykonywane zdjęcia – głównie radząc sobie z wymienionymi niżej wadamy, nie ma lepszego i dostępnego niemal wszędzie źródła światła…

Nazywamy je naturalnym, w odróżnieniu od sztucznego. To pierwsze brzmi lepiej, prawda?

www-tomaszpuchalski-pl_drohiczyn_2013_2_118-Edited
Ostre światło pozbawiło praktycznie szczególów dłonie modelki, twarz sprytnie ukryta w cieniu jest doskonale widoczna. Modelka: Izabella Wasiniewska

Wady światła słonecznego: nie możemy kontrolować jego jasności, kierunku, jakości. Co to oznacza dla nas, fotografów? Może po kolei:

Jasność – to nie jest duży problem, kiedy słońce jest nawet w zenicie na niebieskiem niebie – zawsze znajdziemy takie parametry ekspozycji, że jakieś zdjęcie nam wyjdzie.

Ponieważ jednak walczymy o poprawną ekspozycję często zamykając przysłonę do dużych „f” (f16 na przykład), niestety można zapomnieć o tym co najbardziej lubię czyli małej głębi ostrości…

www-tomaszpuchalski-pl_drohiczyn_2013_2_096-Edited
Portret męski i ostre światło pasują do siebie. Tu ostry cień nie przeszkadza. Model: Patryk Janas

Kierunek – to oczywiste, że słońce świeci z kierunku, na który nie mamy żadnego wpływu. Oczywiście w danej chwili, bo możemy wrócić w to samo miejsce za pół dnia i mieć słońce z innego kąta, kierunku, a pewnie i o innej jasności i jakości…

Ale brak wpływu na kierunek padania światła może spowodować, że dla naszego projektu światło w kontrze (czyli od tyłu) albo na wprost fotografowanej sceny jest dokładnie tym czego niechcemy. A zmienić to niestety tego się nie da…

www-tomaszpuchalski-pl_drohiczyn_2013_2_056-Edited
Już pół godziny po wschodzie słońca, jest ono mocno kierunkowe i dość intensywne. Dodatkowo, o poranku kolory bedą cieplejsze

Jakość – światło można z grubsza podzielić na miękkie i twarde. Na dobre i złe. Oczywiście patrzymy na światło z punktu widzenia fotografa, nie plażowicza na wymarzonym urlopie :)

My fotografowie najczęście lubimy kiedy światło jest miękkie, bo wtedy nasze zdjęcia są pełne szczegółów, miękkich przejść tonalnych i pastelowych kolorów. A słońce..?

www-tomaszpuchalski-pl_drohiczyn_2013_2_100
Do cienia, do cienia uciekać. Jedyna wada to lekkie zabarwienie światła zielenią, ale można to skorygować w postprodukcji…

No cóż, jak na niebie jest tak zwana lampa, czyli brak chmur, niebieskie piękne niebo to światło z jakim mamy do czynienia jest ostre, twarde i kontrastowe.

Portret w takim oświetleniu będzie pełen jasnych plam sąsiadujących z głębokimi cieniami. Czasem to fajny i wręcz pożądany efekt, ale najczęściej wolelibyśmy pracować ze światłem miękkim…

Skoro tak jest kiepsko zapytasz, to jak fotografować w świetle słonecznym, naturalnym? Jak robić fajne, ciekawe zdjęcia? Na szczęście nie jest to takie trudne :)

www-tomaszpuchalski-pl_drohiczyn_2013_2_103-Edited
Piękny miękki portret wykonany w cieniu… Modelka: Magdalena Brejnak

Jak sobie poradzić z jasnością światła, która nam uniemożliwia pracę z większymi otworami przysłony? Wystarczy znaleźć cień, choćby pod drzewem :)

Jasność spada, a na dodatek zmienia się tez charakter i jakość światła – z twardego, światełko jest mięciutkie i miłe. Widać to na portrecie obok, prawda?

www-tomaszpuchalski-pl_drohiczyn_2013_2_114-Edited-Edited
Mix światła ostrego i cienia. Dobre efekty uzyskasz ustawiając ważne elementy twarzy jako oko w obszarze cienia…. Modelka: Izabella Wasiniewska

Poza ucieczką w cień, możesz osłonić fotografowany obiekt kawałkiem prześcieradła czy blendy 5w1. Albo poczekać z chmury, które w naturalny sposób wykonająrobotę zmniejszenia jasności za Ciebie.

W ogóle fotografowanie podczas pochmurnego dnia to świetny pomysł, wszystko wtedy jest miękkie, kolory żywe, a nastrój wyrównany :)

www-tomaszpuchalski-pl_toskania_2013_211-Edited
W tym zdjęciu ostry cień posłużył jako dodatkowy element podkreślający grafikę…

Jak sobie poradzić z niekorzystnym kierunkiem padania światła? Z tym jest trudniej. Niestety za dużo tu się nie da zrobić, jedynie co to możesz zmienić jednak swój kadr czy pomysł na zdjęcie i spróbować ujęcia z innego kierunku.

Jak uzyskać lepszą jakość światła słonecznego?  Wyżej opisałem powody, dla których gołe słońce na niebieskim niebie to „producent” bardzo złego światła dla większości zdjęć. Podobnie jak podczas pracy ze światłem sztucznym, błyskowym, musisz myśleć o jego zmiękczeniu.

www-tomaszpuchalski-pl_drohiczyn_2013_2_104-Edited
Miękko, pastelowo, w cieniu… Modelka: Magdalena Brejnak

Na lampę w studio nałożysz softbox, na słońce nie, więc musisz swój fotografowany obiekt osłaniać przed bezpośrednim światłem.

Zmiękczać. Możesz to tego celu użyć firanki w południowym oknie (choć lepsze zdjęcia bez wysiłku zrobisz w północym :), rozpiąć duże białe prześcieradło lub poczekać na chmury. One będą dobrymi, naturalnymi softboxami…

Jak się pracuje z jednym źródłem światła, ale tym razem sztucznego, opowiem w następnym odcinku :)

 

Dodaj komentarz